Hvordan velge riktig SEO-konsulent (eller SEO-byrå)?

Med en jungel av SEO-aktører er det ikke lett å vite hvem man skal høre på og hvordan man skal velge

Du lurer kanskje på om det er så viktig hvilken SEO-konsulent eller byrå du velger? SEO er SEO. Det er helt feil. La meg låne et eksempel fra Silicon Valley-investor Naval Ravikant til å illustrere hvorfor.

Dersom du leier inn verdens beste tømmerhogger eller verdens dårligste. Så vil det ikke være veldig stor forskjell på hva de produserer.

Forskjellen på verdens beste SEO-konsulent og verdens dårligste er at den beste kan øke bunnlinjen din kraftig og den dårligste kan ødelegge den. Tror du meg ikke? Se siste skrekkhistorie om hvordan Asos tapte store summer på dårlig SEO. Med andre ord den beste tømmerhoggeren kan kanskje være 3x bedre enn den dårligste, men den beste SEO-konsulent kan være 100x eller 1000x bedre da man påpvirker salget for hele bedriften gjennom en veldig lønnsom trafikk-kilde, nemlig det ubetalte søkeresultatet i Google.

Så det kan være dyrt å velge feil SEO-konsulent. Eller veldig lønnsomt å velge riktig.

Sjekkliste for hva du bør tenke på når du skal velge SEO-leverandør

Her er noen tips fra Google selv om hva du bør tenke på.

  • Unngå selskaper som sender deg e-post uoppfordret og lover raske SEO-resultater. Dette er stort sett spam.
  • Ingen kan garantere plasseringer i Googles ubetalte søkeresultat.
  • Vær forsiktig med selskaper som er hemmelighetsfulle og ikke deler informasjon om hvordan de oppnår resultater.
  • Du skal aldri behøve å lenke til en SEO-leverandør. (En ting vi ofte ser er at ulike byråer legger til lenker på kundens nettsted med tekst som “søkemotoroptimalisering utført av selskap xyz as”. Dette gir ingen verdi for deg som kunde og er noe du bør være obs på.)
  • Gjør research. Bruk Google-søk på selskapene du vurderer og gjør god research.
  • Vit hva du betaler for. Innen SEO skal man ikke betale for klikk eller lenker.
  • Les alle tipsene her.

Se Maile Ohye i fra Google dele sine tips til å velge SEO-leverandør

Dette mener vi er viktig

Start med et møte eller en bestill en SEO-rapport for å få en følelse av hva leverandøren mener er viktig.

Vi mener at fokus bør være å følge Googles retningslinjer og tenke langsiktig. Du må fortjene å bli nr 1 på Google. Heldigvis for mange bedrifter så gjør de allerede mye bra og trenger kun hjelp til å strukturere og synliggjøre dette digitalt.

Tenker du på hva som er det beste for brukeren og hva Google ønsker å framheve, så vil du ofte være immun mot algoritme-oppdateringer. Da kan du sove mye bedre om natten.

Kort oppsummert kan vår tilnærming kokes ned til tre fokusområder. Nettstedet ditt må være teknisk godt tilrettelagt, du må ha godt innhold og omdømmet ditt på Internett må være bra.

Ønsker du å høre mer om hvorfor du bør velge oss? Ta kontakt

Skriv gjerne noen stikkord, så tar vi kontakt for mer informasjon.