Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering forkortes ofte til SEO som kommer av det engelske ordet Search Engine Optimization.

Søkemotoroptimalisering er å gjøre innhold tilgjengelig for søkemotorer, slik at de kan indeksere det og vise det i sine søkeresultat. Videre jobber man med å optimalisere rangeringfaktorer slik at innholdet får høyere plassering.

En som jobber med søkemotoroptimalisering kalles ofte for SEO-konsulent eller SEO-rådgiver.

Søkemotorer brukes i stor grad når man skal finne et produkt eller tjeneste. Enten du skal bestille sydenferie eller kjøpe et par joggesko. Da skriver man gjerne inn søkeord som “sydenferie billig” eller “beste løpesko dame”.

Det mange glemmer at selv om søkemotorer er bygget opp av veldig avansert teknologi er det menneskene som bruker søkemotorene man er interessert i.

Sånn sett kan man si at søkemotoroptimalisering egentlig handler om å finne ut hva kundene vil ha (søkeordene de bruker), og lage innhold som svarer på dette, på en måte som gjør at det kan forstås av søkemotorene.