SEO-blogg

Hvordan velge riktig SEO-konsulent (eller SEO-byrå)?

Med en jungel av SEO-aktører er det ikke lett å vite hvem man skal høre på og hvordan man skal velge

Du lurer kanskje på om det er så viktig hvilken SEO-konsulent eller byrå du velger? SEO er SEO tenker du kanskje? Det er helt feil. La meg låne et eksempel fra Silicon Valley-investor Naval Ravikant til å illustrere hvorfor.

Dersom du leier inn verdens beste tømmerhogger eller verdens dårligste. Så vil det ikke være veldig stor forskjell på hva de produserer.

Sånn er det ikke med SEO. Forskjellen på verdens beste SEO-konsulent og verdens dårligste er at den beste kan øke bunnlinjen din kraftig og den dårligste kan ødelegge den. Tror du meg ikke? Se siste skrekkhistorie om hvordan Asos tapte store summer på dårlig SEO. Med andre ord den beste tømmerhoggeren kan kanskje være 3x bedre enn den dårligste, men den beste SEO-konsulent kan være 100x eller 1000x bedre. Dette er fordi man påvirker salget for hele bedriften gjennom en veldig lønnsom trafikk-kilde, nemlig det ubetalte søkeresultatet i Google.

Så det kan være dyrt å velge feil SEO-konsulent. Eller veldig lønnsomt å velge riktig.

Sjekkliste for hva du bør tenke på når du skal velge SEO-leverandør

Her er noen tips fra Google selv om hva du bør tenke på.

  • Unngå selskaper som sender deg e-post uoppfordret og lover raske SEO-resultater. Dette er stort sett spam.
  • Ingen kan garantere plasseringer i Googles ubetalte søkeresultat.
  • Vær forsiktig med selskaper som er hemmelighetsfulle og ikke deler informasjon om hvordan de oppnår resultater.
  • Du skal aldri behøve å lenke til en SEO-leverandør. (En ting vi ofte ser er at ulike byråer legger til lenker på kundens nettsted med tekst som «søkemotoroptimalisering utført av selskap xyz as». Dette gir ingen verdi for deg som kunde og er noe du bør være obs på.)
  • Gjør research. Bruk Google-søk på selskapene du vurderer og gjør god research.
  • Vit hva du betaler for. Innen SEO bør man ikke betale for klikk eller lenker.
  • Les alle tipsene her.

Se Maile Ohye i fra Google dele sine tips til å velge SEO-leverandør

Dette mener jeg er viktig

Start med et møte eller en bestill en SEO-rapport for å få en følelse av hva leverandøren mener er viktig. Tenk på om dette er en god langsiktig samarbeidspartner.

Jeg mener at fokus bør være å følge Googles retningslinjer og tenke langsiktig. Du må fortjene å bli nr 1 på Google. Heldigvis for mange bedrifter så gjør de allerede mye bra og trenger kun hjelp til å strukturere og synliggjøre dette digitalt.

Tenker du på hva som er det beste for brukeren og hva Google ønsker å framheve, så vil du ofte være immun mot algoritme-oppdateringer. Da kan du sove mye bedre om natten.

Min tilnærming til SEO kan kokes ned til tre fokusområder:

  • Nettstedet ditt må være teknisk godt tilrettelagt
  • Du må ha godt innhold
  • Omdømmet ditt på Internett må være bra.

Jeg håper at disse tipsene var til nytte. Ønsker du hjelp til SEO fra meg? Ta kontakt her.

Slow indexing of Shopify blog posts and how you can fix it

When using the built in blog engine in Shopify I noticed that indexing of blog posts were really slow for my new ecommerce site Superhund.no. This will mostly be an issue for new Shopify stores with few inbound links.

How to solve slow indexing of Shopify blog posts

  1. Share new blog posts on social media like Twitter
  2. Open Google Search Console and go to Crawl -> Fetch as GoogleBot. Submit your new blog post and ask for Google to crawl it by submiting it to index
  3. Add links to new blog posts from the front page

So make sure your hard work isnt for nothing and get your blog posts indexed to Google.

WordPress SEO advice for Matt Cutts – don’t use css to hide footer links ;)

When looking at the source code of MattCutts.com/blog/ I noticed that the footer links are hidden with CSS. In my opinion that’s a bit sloppy and can potentially be against Google’s Webmaster Guidelines. Matt «wrote the book» on this type of stuff, so it’s obviously not a deceptive blackhat move. It could be a test. But maaybe it could also confuse other people using the same techniques because «Hey, Matt does it on his blog..». (mer…)

Product pages on steroids – How to Get E-commerce links with the Arngren method

Link building for e-commerce sites is painful. But there is a really powerful way to get insane amount of links and social engagement. I call it the Arngren method.

Nobody cares about «kind of cool… «. Your content has to be really great or fail epicly to get the attention of the Internet. Most of the time failing is not a good thing, but it can be, as I will show you. (mer…)

Template club get PageRank 9 with millions of hidden links

Last year I discovered a hidden link on a client site pointing to a template site with a PageRank 9. Wow! How did they get that. After some digging around I found the reason. They sold templates with hidden links back to their site. It could be a stupid mistake from their developer, so I am not outing the company. One year later they still got a decent toolbar PageRank 9 and no Google penalty.

(mer…)